۸ نکته مهم در نوازندگی

۸ نکته مهم در نوازندگی
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
۸ نکته مهم در نوازندگی

۸ نکته مهم در نوازندگی

نکات مهمی که همواره برای نوازندگی باید بخاطر داشت:

۱ – در ابتدای شروع جملات ملودی، خود را به همراهی با یک حرکت و ریتم خاص محدود نکنید. روشهای دیگر در مکانهای مختلف ساز را آزمایش کنید.

۲ – خود را به قسمت میانی ساز یا بخشهایی از ساز که به آن تسلط بیشتری دارید محدود نکنید. از همه وسعت ساز خود استفاده کنید. اتفاقآ کاملآ برعکس است قسمتهایی از ساز که اغلب کمتر استفاده می شود زیبایی بیشتری به همراهی شما با موسیقی می دهند.

۳ – تنوع کوک های اجرایی هر دستگاه یا آواز را در گام های مختلف آن یاد بگیرید چرا که هر گامی می تواند با توجه به کوک مورد نظر آن و رزونانس های حاصله روی ساز، احساس خاصی را برای شما در همان دستگاه بوجود آورد. اساتید بزرگ بداهه نوازی موسیقی ایران مانند احمد عبادی، جلیل شهناز و فرهنگ شریف بسیار به این موضوع قائل بودند. 

سه تار نوازی استاد عبادی

۴ – دینامیک همراهی خود را ثابت نگاه ندارید و همواره با احساس های متفاوت و منطبق با قطعه، در برخی قسمت ها بصورت تک سیم و بعضی قسمت های دیگر ملودی را همراه با واخوان و مضراب پُر اجرا کنید.

۵ – از آرتیکولاسیون (تکنیک های زینتی) یکنواخت استفاده نکنید. بسیاری از مبتدی ها همواره یا اشاره های زیاد استفاده می کنند یا استاکاتو و … که این بر یکنواختی کار شما می افزاید. از تمام روشهای ممکن برای تغییر لحن نوازندگی و بیان ملودی استفاده کنید.

۶ – بداهه نوازی های اساتید بزرگ را با دقت بشنوید و بیان احساسی قوی آنها را درک و کپی نمایید تا بر قدرت درک شما در بداهه نوازی بیافزاید و فقط درگیر ساز زدن خود نباشید. جهت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می نماید این مقاله را هم مطالعه بفرمایید

چگونه بداهه نوازی کنیم؟

۷ – اگر قطعه ای را می نوازید، به موسیقی نواخته شده توسط خود هم توجه داشته باشید. ببینید که آیا فراز و نشیب های ملودی شما با ساختار قطعه موسیقی اصلی هم خوانی دارد یا خیر.

۸– مغز شما ماهرتر از زبان شماست و زبان شما ماهر تر از دست شما است. شما با گوش دادن به یک موسیقی در ذهن بسادگی می توانید با آن همراهی کنید و پس از آن با زبان خود می توانید با آن بخوانید. بنابراین اگر برای شما امکان دارد بداهه نوازی خود را ضبط کنید و سپس با موسیقی اصلی گوش دهید.

اینکار به پیداکردن اشکال ها و نیز ظهور ایده های جدید در بداهه نوازی کمک می کند.برای سایر مطالب اموزشی مرتبط پیشنهاد می نماید از این مطالب نیز بازدید نمایید 

اجرای ریتم با ضرب پا

چگونه بداهه نوازی کنیم؟

چگونه ریتم آهنگ ها را بشناسیم؟

یک پاسخ

  1. توضیحات کانل و حس رهایی در درونم سوئیچ میشه با اینکه فقط یه علاقمند به نواختن بیشتر نیستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها