مرکز آموزش ، پژوهش و فروش تار و سه تار

تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار و راهکار عملی اجرای آن

تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار و راهکار عملی اجرای آن
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار و راهکار عملی اجرای آن

در این مقاله به تعریف تکنیک تریل می پردازیم و ریشه عملی اشکال و راهکار اجرایی این تکنیک را بیان می کنیم.

یکی از زیباترین تکنیک ها در نوازندگی تار و سه تار، تریل (Trill) می باشد که از نظر اجرایی، کمترین میزان زمان اجرای آن نت بصورت نمونه مضراب “راست-چپ-راست-چپ” ( بصورت کشش نت های سه لاچنگ) با نت بعد از خودش می باشد.

 

مضراب شلال در نوازندگی تار و سه تار

گام نخست در تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار

در گام نخست راهکار پیشنهادی ما با این الگوی مضرابی، تمرین مضراب شلال بر روی یک نت مانند نت دو آزاد سیم اول می باشد که آن را به درستی و بدون انقباض ذهنی بتوانید اجرا نمایید (برای دیدن ویدئوی آموزشی مضراب شلال اینجا کلیک نمایید) و پس از آنکه ذهن در اجرای درست این الگوی مضرابی آماده شد سپس به تمرین تکنیک تریل بپردازید.

گام دوم: در تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار

ازآنجا که مشکل بسیاری از علاقه مندان به نوازندگی تار و سه تار در ضعیف بودن انگشت سوم می باشد از این رو برای درک درست ذهن از اجرای تکنیک تریل، ابتدا پیشنهاد میکنیم با انگشتان اول و دوم تمرین کنید تا ذهن بر اجرای آن مسلط شده و همزمان باید اتود های موثر بر این تکنیک را انجام دهید ( برای دیدن فیلم اتود ها اینجا کلیک کنید) تا بتوانید به مرور زمان صدای پخته و زیباتری از این تکنیک بر روی ساز خود بوجود آورید.

گام سوم  در تکنیک تریل در نوازندگی تار و سه تار

بهره گیری از این تکنیک زیبا در اجرای قطعات می باشد که برای این موضوع، ذهن می باید همانند دیگر تکنیک ها آن را به آرامی و با تمپوی پایین اجرا نماید تا درک کند و برای این موضوع پیشنهاد ما به شما اجرای ترمولوی سه لاچنگ بین دو نت پشت سر هم می باشد گویی که نمی خواهید تریل اجرا نمایید و آن را به سیاق سه لاچنگ بر روی دو نت پشت سرهم اجرا کنید .

برای مثال وقتی که بر روی نت لا علامت تریل (tr ) می بینید و اگر نت لا دارای کشش چنگ می باشد آنرا تعبیر کنید که 4تا سه لاچنگ نت های لا-سی-لا-سی می خواهید اجرا کنید مانند مضراب شلال (در میزان های ترکیبی مانند 6/8 بخاطر سرعت اجرایی بالای ریتم نسبت به میزان های ساده مانند 2/4 ،کشش نت ها را به سیاق دولاچنگ اجرا کنید) و در اجرای سرعت درست آن پیشنهاد میکنیم حتما از الگوی ضرب پا بهره بگیرید تا ذهن بصورت کاملا منطقی درک کند و پس از آن گوش شما با صدای درست تکنیک تریل آشنا خواهد شد.

اما متاسفانه در بحث آموزش تار و سه تار دیده شده شمار زیادی از هنرجویان تلاش میکنند صرفا با بهره گیری از گوش خود تکنیک تریل را اجرا نمایند و با سریعترین سرعت ممکنه که این روش هیچگاه به نتیجه درست نخواهد رسید چرا که عضلات انگشتان آمادگی لازم برای سریع نواختن را ندارند .

همچنین ذهن در بالانس مضراب راست-چپ و انگشت گذاری در سرعت بالا آمادگی لازم را ندارد و از این رو بدون آمادگی ذهن و عضلات، تمامی انگشتان و ذهن همواره دچار انقباض شده و در این حالت نه ذهن می فهمد و نه عضلات قوی می شوند و نه صدای زیبایی از ساز بیرون می آید که لذت بخش باشد و به مرور زمان ذهن شما از اجرای این تمرین کلافه خواهد شد.

بنابراین توصیه میکنیم ابتدا با سرعت منطقی( استفاده از تکنیک ضرب پا ) که ذهن آن را درست دریابد و همچنین اتودهای انگشت گذاری برای تقویت عضلات را هم انجام دهید و سپس با نهایت احساس خود آن را اجرا نمایید. در کتاب دستور سه تار اثر استاد حسین علیزاده به زیبایی به آموزش تکنیک تریل پرداخته شده است و با کلیک بر روی این قسمت می توانید فیلم آموزشی درس 92 از کتاب استاد حسین علیزاده را ببینید.

استاد-خوب-۲

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *