اجرای ریتم با ضرب پا

 اجرای ریتم با ضرب پا 
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
اجرای ریتم با ضرب پا

 اجرای ریتم با ضرب پا 

چرا در اجرای ریتم با ضرب پا مشکل دارم؟
آیا این مشکل فقط برای من وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال که

چرا در اجرای ریتم با ضرب پا مشکل دارم؟

باید گفت هر ضعفی در نوازندگی، این هشدار را به ما می دهد که ذهن تان یا دست تان باید تمرین مناسب با آن را انجام دهد اما بحث اجرای ریتم در ذهن می باشد نه درعضلات دست!

پس باید به ذهن تمرین درست را در این باره داد تا بتواند از پس این تمرین برآید.

از سویی دیگر شما هنرجویی تازه کار هستید که برای شما اجرای کشش ها را توضیح می دهند و حال ذهن تان درگیر اجرای نت های بر روی ساز می باشد و ذهن تان توانایی پذیرش حرکتی دیگر را ندارد و با این اوصاف باید پذیرفت بسیار طبیعی است که شما در اجرای نت ها با ضرب پا دچار مشکل باشید و بدانید بسیاری مانند شما از این موضوع دچار بیزاری از آموزش موسیقی شده اند چونکه راه حل آموزشی درست در اختیار آنها قرار نگرفته است و اصولا در هیچ کتاب آموزش تار و سه تار به این امر بطور جداگانه پرداخته نشده است و این وظیفه به استاد واگذار شده است.

 

تفاوت بین الگوهای سه تار و اندازه عرض دهنه کاسه آن

علت خلا ذهنی برخی هنرجویان در ریتم چیست ؟

باید بدانیم: خلا ذهنی بیشتر هنرجویان موسیقی در ریتم ناشی از بی اطلاعی گوش از اجرای درست کشش ها می باشد بطوریکه در آموزشگاه موسیقی صرفا یاد میگیرند حرکتی اضافی همراه با سازشان که همان ضرب پا باشد را بیاموزند بی آنکه گوششان احساس درستی از اجرای کشش ها داشته باشد .

بطور مثال: وقتی شما نت های سیاه را پشت سر هم اجرا می کنید و ناگهان نت دولاچنگ را می بینید، باید گوشتان (تا دقت 80درصد به بالا) صدای نواختن دولاچنگ را به ذهن تان بدهد و ذهن تان با استفاده از ضرب پا بطور دقیق آن را در همان لحظه به درستی اجرا نماید .یا اینکه دیده می شود

بسیاری از هنرجویان در اجرای نت های چنگ دچار مشکل می باشند بطوری که وقتی نت های سیاه اجرا می کنند در زمان اجرای نت های چنگ که سرعت اجرای نت ها 2 برابر می شود، سرعت ضرب پای آنها هم 2برابر می شود و این نادرست است.

راه حل اجرایی این موضوع:

شما به عنوان هنرجوی علاقه مند به موسیقی باید در ابتدا بدون ساز، اجرای دقیق کشش ها را آن اندازه انجام دهید که براحتی و بدون هیچ گونه فکر کردن با استفاده از ضرب پا اجرا نمایید و بدانید این تمرین ها ذهنی می باشند یعنی آنکه اگر روزانه نیم ساعت بخواهید به این تمرین بپردازید، می بایست زمان تمرین تان را به 3 بار و در هربار 10 دقیقه تقسیم نمایید تا بازدهی این تمرین در ذهن تان بالا باشد.

برای دیدن نمونه اجرایی این تمرین اینجا کلیک نمایید.

پس از آن می باید با ترکیب تعدادی از کشش ها ( مثلا کشش های سفید، سیاه و چنگ) بتوانید وزن خوانی نمایید و در این مرحله هم باید بدون استفاده از سازتان به این تمرین بپردازید تا اجرای درست کشش ها در ذهن تان اصطلاحا ملکه گردد و درک درستی از ریتم ها داشته باشید و بفهمید که مثلا ریتم 4/2 با ریتم 4/3 چه تفاوتی دارد. برای این مساله توصیه ما به شما اینست که کتاب وزن خوانی نوشته استاد علی اکبر شکارچی را تهیه بفرمایید و برای دیدن نمونه ای از این فیلم ها روی این قسمت کلیک بفرمایید.

توجه بفرمایید همزمان با آنکه اجرای درست کشش ها را وزن خوانی می نمایید، می باید نت های مربوط به آهنگ تان را هم شامل شیوه مضراب زدن و انگشت گذاری و… بطور جداگانه تمرین بفرمایید تا ذهن در هر قسمت از تمرین قوی شده و حال پس از تقویت هر بخش از تمرین در ذهن تان می توانید از پس اجرای درس تان بر آیید.

  • در این باره خانه سه تار در تلاش است تا بزودی پکیج آموزش وزن خوانی از کتاب استاد علی اکبر شکارچی را بعنوان بسته آموزش ریتم و وزن خوانی در اختیار شما علاقه مندان به موسیقی خصوصا تار و سه تار قرار دهد.

افتخار ما، آموزش درست به شما هنرجویان گرامی است تا باعث ارتقا هنر و فرهنگ ایران زمین باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها