اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

و روش اجرای درست آن در تار و سه تار
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

ویژه هنرجویان دوره های متوسط و حرفه ای تار و سه تار:

 در رابطه با  اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار لازم به یاد آوری است ، مطابق مقاله های گذشته، تاکید شد که پیشرفت دست در نوازندگی تار و سه تار در سطوح متوسط و حرفه ای بر اساس کتاب های آموزشی موجود، بدون صرف وقت بر روی اتود ها، بی فایده و گویی آب در هاون کوفتن است و تنها درس های کتاب های آموزشی را در رده های متوسط و حرفه ای تمرین میکنیم تا دانش نوازندگی مان ارتقا یابد نه خود نوازندگی  !

برای مثال بسیاری از علاقه مندان به نوازندگی تار و سه تار هستند که طی سالیان متمادی، هرچه تلاش نمودند نتوانستند تکنیک هایی چون تریل، تکیه و کندن را به زیبایی اجرا کنند که این مساله در طول زمان، باعث دلسردشدن آنها در امر نوازندگی شده است.
پس نقش اتودها را باید در پیشرفت نوازندگی خود در سطوح متوسط و حرفه ای آنچنان بالا ببینیم که بطور روزانه ( برای شروع اتودها، روزانه ۱۰ دقیقه) برای آن برنامه ریزی داشته باشیم و پس از آنکه پیشرفت خود را در نوازندگی دیدیم، رفته رفته میزان صرف وقت روزانه ما بطور خودکار و ذهنی بر روی اتود ها بالاتر خواهد رفت.
نظر نوازندگان بزرگ تار و سه تار در امر ارتقا نوازندگی اینست که : هرگاه از تمرین کردن بر روی اتود ها لذت بردید، بدانید وارد دوره نوازندگی حرفه ای خواهید شد.

اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

موارد مواظبت از دست برای نوازندگی:

اما در این میان می باید توجه داشته باشید مواردی برای نگهداری از دستان خود را باید در نظر داشته باشیم تا اثر تمرین های اتود در نوازندگی مان کم رنگ نگردد.

از جمله موارد بسیار مهم که باعث از بین بردن اثر اتودها در دستان مان می گردد بصورت زیر می باشد:

۱. بلند کردن بارهای سنگین و حمل آنها
۲. ورزش های کششی همچون والیبال، بارفیکس، سنگ نوردی، اسکات و….
۳. قراردادن دست بر روی دستگاه های لرزشی و ویبره (حتی به مدت کوتاه مثلا ۱ دقیقه)
۴. شکاندن مفاصل انگشتان دست
۵. ضربه زدن با مشت بسته دست

با توجه به پژوهش های صورت گرفته، متاسفانه در بسیاری از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، دیده شده افرادی که تجربه کافی در نوازندگی حرفه ای ندارند بطوری که تار یا سه تار نوازی شان حرفه ای نمی باشد توصیه به اجرای تمرین های کششی نموده اند که بسیار نادرست می باشد و از این رو توصیه ما اینست که نظر اساتید بزرگ یا افرادی را بپذیرید که لااقل در عرصه حرفه ای، تار یا سه تار می نوازند.

چه اتودهایی در پیشرفت مان موثرترند؟

در این زمینه تیم خانه سه تار پس از بررسی های لازم و تجربه کردن بر روی افراد متعدد در این امر، تا کنون به این نتیجه رسیده که تقویت انگشتان سوم و چهارم (در نوازندگی تار و سه تار) باعث پیشرفت به سزایی در رشد نوازندگی شما خواهد شد و نکته جالب و حائز اهمیت در اینگونه تمرین ها اینست که شما انگشتان سوم و چهارم دست چپ خود را میخواهید قوی کنید تا بتوانید از پسِ اجرای پاساژها، پرش های بزرگ انگشت گذاری یا تکنیک هایی چون تریل و تکیه های پی در پی برآیید اما همزمان می بینید که دست راست تان ( مضراب) نیز بطور همزمان با دست چپ قوی می‌گردد.

برای آگاهی خوب از شیوه درست و موثر در تمرین اتودها برای پیشرفت در نوازندگی تان میتوانید اتودهای استاد حمید متبسم (بگونه ای که استاد میفرمایند) را انجام دهید.

روش درست تمرین اتود:

توصیه استاد متبسم و سایر اساتید بزرگ عرصه نوازندگی تار و سه تار اینست که هنگام اجرای اتودها هرگاه با انجام هر اتود بطور پیوسته ( مثلا پس از گذر ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه از نواختن آن اتود) دچار درد عضلانی در هر نقطه ای از دست خود شدید، باید آن اتود را در آن لحظه قطع کنید و پس از برطرف شدن درد در عضله دست، دوباره آن تمرین را ادامه دهید. با این روش، تمرین کردن اتودها باعث می‌گردد تا تاندون های دست  شما ورزیده شده و اصلاحا از حالت خشک بودن خارج گردد .

لازم است که بدانید در صورت اصرار بر هر تمرین اتود هنگام احساس درد در دستان شما ، قطعا دست تان آسیب خواهد دید چرا که تمرین نادرست اتودها در طول زمان می تواند باعث پدیده آرتروز گردد.

با آرزوی آنکه شما هم روزی بتوانید به جرگه نوازندگان حرفه ای تار و سه تار بپیوندید.

برای دیدن نمونه ای از فیلم آموزشی اتودهای سه تار ، می توانید از این لینک استفاده نمایید 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *