چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟

چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟

چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟

چرا با وجود تمرین زیاد در تمرین درس های تار و سه تار، از روی نت نمی توانیم بدرستی اجرا کنیم؟

در پاسخ به این پرسش ها باید گفت بطور کلی اساس آموزش موسیقی، فهم درست گوش از آن آهنگ می باشد و بنابراین وقتی برای مثال از کتاب های آموزش تار و سه تار، درسی را تمرین می کنیم باید ابتدا بخشی از آن نت ها را با دقت بخوانیم (در محیطی آرام و با تمرکز لازم) و بر روی ساز آن نت ها را پیاده نماییم

باید بدانیم زمانی آن بخش از نت را یاد گرفتیم که فهم گوش مان از آن بخش از نت شکل گرفته باشد و اصطلاحا آن را حفظ شده باشیم بگونه ای که بتوانیم آن قسمت از نت را (که تمرین کردیم) با خود زمزمه کنیم و در غیر این صورت باید آنقدر آن بخش از نت را تکرار کنیم تا حفظ شویم و سپس وارد بخش بعدی آهنگ شویم .انگشت و سه تار

 اگر با هر میزان تمرین از همان بخش از نت ها آهنگ را حفظ نشوید، باید بدانید در صورت تمرین درست شما، استعداد گوش شما در موسیقی ضعیف می باشد.

اشتباهات رایج هنرجویان تار و سه تار در روش تمرین با نُت :
  • در این بُعد از تمرین ممکنست شما دچار اشتباه در روش تمرین کردن شوید چرا که بسیاری از هنرجویان در درس های آموزش تار و سه تار تلاش می کنند توالی نت ها را حفظ کنند و با خواندن نت ها در ضمیر خود آن را بنوازند برای مثال : می می فا سل

در صورتی که باید بدانید  نت صرفا راهنماست و بعنوان یک واسطه عمل می کند که شما در خلوت خود، آن آهنگ را درست تمرین نمایید و به بیانی دیگر: نت برای تمرین درست شما بعنوان یک راهنماست اما در نت ماندن اشتباه است و پس از تمرین، آهنگی که شما تمرین نمودید باید به گوش سپرده شود و پس از آن بدون دیدن نت بتوانید آن را (با زمزمه درونی خود) بنوازید. بدانید شما انسان هستید نه ربات ! پس اگر صرفا با دیدن نت آهنگ را بنوازید بدانید رباتیک نواخته اید و احساس آن آهنگ، مطلقاً زیبا نخواهد بود!

توصیه ما در این زمینه به شما هنرجوی گرامی تار و سه تار   اینست که برای آنکه ببینید با چه میزان زیبایی، نُت درس خود را نواخته اید، پس از آنکه آن نت را خوب تمرین نمودید، حتما و حتما آن را ضبط نمایید و ضبط شده نواخته خود را گوش دهید و آنگاه خواهید دید که چه میزان از گوش دادن نواخته خود راضی هستید!

  • دومین اشکال بسیاری از هنرجویان تار و سه تار در تمرین درس های آموزشی، اهمیت ندادن به پارامتر ریتم آن آهنگ می باشد چرا که با یادگیری ناقص در روش اجرای ریتم (که در مقاله پیشین از آن سخن به میان آمد) تلاش می کنند با توالی نت های درس، آنطور که گوششان می خواهد به آن ریتم دهد و در نتیجه تلاش شان بی فایده خواهد بود و در طول زمان (مثلا 3ماهه) ذهن اصطلاحا کسل شده و حتی ممکنست به مرحله رها کردن ساز بیانجامد.

در این باره توصیه میکنیم به مقاله پیشین مراجعه نمایید تا آگاه شوید که این مشکل نه برای شما و بلکه برای بیشتر هنرجویان ( بخصوص افراد با حس بالا) می باشد.

متاسفانه این دوعامل نام برده شده در بالا باعث آن می شود که بسیاری از هنرجویان به سمت کتاب های غیر آموزشی در تار و سه تار بروند تا بتوانند تصنیف و یا آهنگ های مورد علاقه شان را بنوازند بدون آنکه کوچکترین کمکی به ارتقاء سطح نوازندگی هنرجو کند.

در این راستا خانه سه تار با برگزاری کلاس های آموزش تار و سه تار بصورت گروهی و یا خصوصی برای هنرجویان علاقه مند در تلاش برای از بین بردن موانع آموزشی شما می باشد به امید آنکه که گره ای از مشکلات شما علاقه مندان تار و سه تار باز شود.

به ما بپیوندید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد