بانک نت -۱
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
ریتم چیست؟

ریتم چیست؟

 اهمیت فراگیری ریتم در موسیقی کجاست؟
آیا پیشینیان ما هم در دوره های آموزشی ریتم را یاد می گرفتند؟

در این باره باید یادآور شد که بخش جداناشدنی از موسیقی، ریتم می باشد. به بیانی دیگر باید گفت احساس یک آهنگ در موسیقی در دو بخش تقسیم بندی می گردد: 1. تونالیته یا دستگاه آن آهنگ2. ریتم آن.

پس با این توضیح میتوان گفت که بخش عمده ای از احساس یک آهنگ در موسیقی، ریتم  می باشد چه بسا آهنگ های بسیاری در آواز دشتی ( مانند آهنگ ای ایران اثر استاد روح الله خالقی) ساخته شدند که برخلاف آنچه که در موسیقی ایرانی دیده می شود که آواز دشتی غمگین است، اما این آهنگ در آواز دشتی ساخته شده و حس آن حماسی می باشد که دلیل این امر، ریتم آن می باشد.

از سویی دیگر می بینیم که بسیاری از هنرجویان ( حتی هنرجویانی که آموزش تار یا سه تار را تا سطح نوازندگی حرفه ای نیز دنبال نمودند) هنگام اجرای یک آهنگ دچار مشکل هستند بگونه ای که در بعضی از قسمت های آهنگ اصطلاحا ریتم را می اندازند که این خود دلیلی بر آنست که ریتم را با خود کار نکردند و صرفا ردیف موسیقی ایرانی را کار نمودند و با قوه گوش خود، آهنگ را نواختند.

در گذشته که آموزش بر اساس نت نبوده، هر آن کس که استعداد موسیقی داشت در ابتدا ساز کوبه ای ( مانند تمبک) آموزش میدید( در حد دو تا سه سال) تا اصطلاحا گوش هنرجو با ریتم های مختلف آشنایی پیدا کند و پس از آن به سراغ ساز مورد علاقه خود می رفت که از جمله اساتید برجسته ای که با این روش آموزش دیدند و به کمال خود در موسیقی دست یافتند می توان به : جلیل شهناز و ابوالحسن صبا اشاره نمود.

برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

توصیه همه اساتید موسیقی بر آنست که اگر :

الف: موسیقی را تا سطح بالا در ساز خود کار نمودید، در دوره های وزن خوانی شرکت نمایید که این دوره ها بدون ساز و صرفا با اجرای ضربات با دست، ریتم را با کشش های آن اجرا می نمایید تا حس ریتم در ذهن تان نقش ببندد ( این دوره، با دوره تمبک نوازی یا سازهای کوبه ای متفاوت می باشد).

ب: اگر در مرحله ابتدایی از ساز زدن قرار دارید و در اجرای کشش ها با استفاده از ضرب پا مشکل دارید، توصیه می گردد همان درس را بدون در نظرگرفتن نت های آن ( مانند می و فا و …) صرفا روی یک نت، کشش های آن را با الگوی ضرب پا که فرا گرفتید اجرا نمایید و آنقدر این را تکرار کنید تا ریتم آهنگ در ذهن تان نقش ببندد و پس از آن، نت های آن را بر روی ریتم آن پیاده نمایید. ( در صورت علاقه مندی به اجرای درست کشش ها اینجا کلیک نمایید).

فراگیری ریتم با الگوی ضرب پا، چه کاربردهایی در موسیقی برای ما خواهد داشت؟

اگر ریتم را فرا نگیرید:

 هر اندازه در نوازندگی تان توانا گردید، بخاطر نقش نبستن ریتم در ذهن با هیچ نوازنده و یا گروهی نمی توانید همنوازی نمایید و همچنین نمی توانید آهنگسازی و یا بداهه نوازی کنید.

بنابراین بدانید نقش فراگیری ریتم در موسیقی بسیار بالاست و در صورت یادگیری دقیق ریتم ها حتی اگر در نوازندگی تان در سطح متوسطه باشید می توانید در گروه های موسیقی شرکت کنید.

در این باره، خانه سه تار تلاش نموده فیلم هایی آموزشی را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد تا با روش درست فراگیری عملی اجرای ریتم در موسیقی، ذهن تان را بسوی فراگیری درست ریتم رهنمون نماید.

برای دیدن نمونه ای از ویدئوی آموزشی وزن خوانی، اینجا کلیک نمایید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد