logo-setarhome

چرا باید تئوری موسیقی یاد بگیریم؟

آیا یادگیری نُت ، جزئی از آموزش موسیقی است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت همانگونه که می دانید زبان موسیقی ، زبان مشترک همه مردم جهان است ، بگونه ای که هر نوازنده ای در هر نقطه ای از جهان می تواند آهنگ خود را عرضه نماید بطوری که بسیاری از اهالی نا آشنا با آن سبک موسیقی در سایرنقاط جهان، از آن موسیقی لذت ببرند. بنابراین می باید این زبان مشترک را با الفبایی آموخت که همان نت  می باشد.

نقش استعداد درروشهای قدیمی آموزش موسیقی

در گذشته آموزش موسیقی بخصوص موسیقی سنتی بصورت سینه به سینه از استاد به شاگرد  انجام می شده است  و در این روش صرفا شاگردانی که دارای استعداد بسیار خوب بودند می‌توانستند در مکتب استاد خود پرورش یافته و پیشرفت کنند و روزی خود به مرحله استادی برسند و دیگران از این هنر بی بهره می ماندند .

اما در عصر کنونی، این امکان بوجود آمده که شمار بیشتری از افراد بتوانند با یادگیری تئوری موسیقی  و نت، از امکان ساز زدن بهره مند گردند ، که یا بصورت تکنوازی یا در گروه ها و ارکسترهای موسیقی شرکت نموده و ساز بزنند. 

نقش تمرین ، ممارست و پشتکار در آموزش موسیقی

در این خصوص، هنرجویان موسیقی از نظر آموزش به سه دسته تقسیم می گردند:

۱. هنرجویانی با هوش گوشی بسیار زیاد و داشتن تمرین روزانه خوب : این دسته از هنرجویان می توانند در صورت داشتن پشتکار خوب، در عرصه های آهنگسازی، تکنوازی و بداهه نوازی و رهبری ارکسترها و گروه ها به موفقیتهای عالی برسند

۲. هنرجویان با هوش گوشی متوسط و قدرت منطقی خوب از نت خوانی و ریتم:

این دسته از هنرجویان با داشتن پشتکار، براحتی در گروه های موسیقی و ارکسترها موفق خواهند شد 

۳. هنرجویان با هوش گوش کم و پشتکار خوب

این دسته از هنرجویان می توانند با یادگیری نت خوانی و درک کامل ریتم ، آهنگ های مورد پسند خود را از کتاب های موسیقی ( که فراوان در بازار موجودند) پیدا کرده و آنها را بنوازند.

بدیهی است در هر سه گروه بالا، اگر پشتکار وجود نداشته باشد امکان موفقیت در ساز زدن تقریبا غیر ممکن می باشد و هنرجویان بدون پشتکار در هیچ دسته ای از آموزش موسیقی قرار نمی گیرند.

 ویژگی مهم یاد گیری نت

بنابراین یادگیری نت در موسیقی این تضمین را برای شما هنرجوی گرامی ایجاد می کند که در هر سطحی از استعداد باشید بتوانید بسته به میزان پشتکار و تمرین خود، ساز زدن را فرا بگیرید و از نواختن آهنگ ها لذت ببرید.

در این زمینه برای آموزش تار و سه تار، خانه سه تار در تلاش هست تا بزودی با ارائه فیلم های آموزشی درقالب  پکیج های آموزشی بتواند گامی در راستای اعتلای فرهنگ موسیقی ایران زمین ارائه دهد که یادگیری درست و پیشرفت شما هنرجوی گرامی را تضمین نموده و برای ما باعث بسی خرسندی  خواهد بود. 

با توجه به اینکه درصد بالایی از افرادی که به سوی ساز های ایرانی ( بخصوص سه تار ) می آیند، بسیار با احساس بالا و گاهی شاید بتوان گفت با اعتماد بنفس نه چندان بالا می باشند، از این‌رو تلاش ما در ارائه این بسته های آموزشی با ضمانت در یادگیری شما می باشد و شما هنرجوی گرامی را در زمینه آموزش سه تار پشتیبانی خواهیم نمود ،  که در صورت بروز اشکال در یادگیری موارد مهارتی بر روی تار یا سه تار، ( برای مثال سوالات و ابهامات ذهنی در اجرای مضراب زدن) را رفع اشکال نماییم .      بزودی این پکیج های آموزشی در وب سایت ما تکمیل خواهند شد.

نت-موسیقی-پیش-درآمد-شور-استاد-جلیل-شهناز-3

کتاب رایگان تئوری و واژگان موسیقی

نکات ضروری در آموزش تار و سه تار

دانستن چند نکته در آموزش سه تار برای شما هنرجوی گرامی ضروری می باشد:

۱. اگر در جایی از یادگیری تار یا سه تار دچار مشکل و ابهام شدید، بدانید این مشکل فقط مخصوص شما نمی باشد و بلکه بسیاری دیگر هم با این موانع مقابله نمودند ودر نهایت موفق شدند.

۲. هیچ تمرینی بر روی ساز، بفوریت و در همان  جلسه تمرین نخست تاثیر  شگرفی نخواهد داشت ، بلکه به مرور زمان، ذهن و دست شما با آن  هماهنگ  و یکی شده  ، و می توانید آن بخش از تمرین را به نحو دقیق و درست طبق الگوی آن به انجام برسانید .

به فرموده حکیم مولانا:
رهرو آن نیست که گَه تند و گَهی خسته رود
رهرو آنست که آهسته و پیوسته رود
3- هیچگاه تصور نکنید که سن شما بسیار بالاست و برای شما فراگیری موسیقی خیلی دیر شده است چونکه از کودکی آغاز نکردید. با توجه به تجربه آموزشی ما و همچنین پیرو گفتار اولیه در همین مقاله، در زمینه ضرورت آموختن نت در موسیقی باید گفت اگر ذهن شما در ناخودآگاه علاقه به آموزش ساز ( مثلا سه تار ) دارد بنابراین با روش آموزش درست و البته تمرین روزانه می توانید تا حد انتظار خود از این هنر زیبا بهره مند گردید.
۴. آرامش بدنی و ‌ذهنی بسیار اهمیت دارد  بنابراین هیچگاه تلاش نکنید با سفت گرفتن عضلاتی که برای ساز زدن کار می‌کنند یا با تشویش و اضطراب و سفت گرفتن ذهن در درسی که استاد به شما داده آن درس را تمرین کنید.جای نگرانی نیست ، باید بدانید این اشکالات در بسیاری از موارد طبیعی بوده و در موارد بسیاری از هنرجویان اتفاق افتاده ( بخصوص افراد درونگرا) و به مرور و استفاده از راهنمایی های اساتید مجرب برطرف خواهند شد.

در صورت بروز هرگونه انقباض عضلانی و یا انقباض ذهن و سردر گمی  ، آن تمرین هیچگونه بازدهی نخواهد داشت.

الف: چنانچه انقباض ذهنی و سر در گمی داشته باشید، شما را دچار استرس، عدم اعتماد به نفس در ساز زدن می‌کند.

ب: در صورت داشتن کوچکترین انقباض عضلانی، ضمن بروز دردهای مفصلی و تاندونی، هیچگاه صدای زیبا و دلنشین از ساز تان ایجاد نخواهد شد و این را در ضمیر ناخودآگاه احساس خواهید کرد بطوری که به مرور زمان، انگیزه  خود را در یادگیری موسیقی از دست خواهید داد.

۵. حتما باید درسی که از استاد می گیرید را دوست داشته باشید و به آن دل بدهید تا ذهن بتواند با انگیزه و بازدهی بالا درس را فرا بگیرد.

با آرزوی افتخار ما به یادگیری شما هنرجوی گرامی در آموزش سه تار یا تار

با کلیک بر روی این قسمت میتوانید نمونه فیلم های آموزش سه تار ما را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد