مرکز آموزش ، پژوهش و فروش تار و سه تار

مضراب سه تار

مضزاب سه تار

متاسفانه در رابطه با مضراب سه تار اغلب دیده می شود بسیاری از آموزگاران سه تار و یا خود هنرجویان، مضراب فلزی شان را بصورت نوک تیز در می آورند که این بسیار باعث دشواری در مضراب زدن( بخصوص مضراب ریز و دراب) می گردد.

چگونه ریتم آهنگ ها را بشناسیم؟

چگونه-ریتم-آهنگ-ها-را-بشناسیم؟

در رابطه با اینکه چگونه ریتم آهنگ ها را بشناسیم؟ باید توجه داشته باشیم که هر گونه از ریتم ها، آهنگ های معروف آن را گوش دهیم و به ریتم آن با حساسیت بیشتری در گوش خود دقت کنیم و ببینیم آیا می توانیم قسمتی از ریتم آن آهنگ را با درس های یادگرفته خود مطابقت دهیم یا خیر؟
این امر باعث آن می گردد تا گوش شما نسبت به ریتم آشنایی بیشتری پیدا کند.

اتود و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

و روش اجرای درست آن در تار و سه تار

پس نقش اتودها را باید در پیشرفت نوازندگی خود در سطوح متوسط و حرفه ای آنچنان بالا ببینیم که بطور روزانه ( برای شروع اتودها، روزانه ۱۰ دقیقه) برای آن برنامه ریزی داشته باشیم و پس از آنکه پیشرفت خود را در نوازندگی دیدیم، رفته رفته میزان صرف وقت روزانه ما بطور خودکار و ذهنی بر روی اتود ها بالاتر خواهد رفت.
نظر نوازندگان بزرگ تار و سه تار در امر ارتقا نوازندگی اینست که : هرگاه از تمرین کردن بر روی اتود ها لذت بردید، بدانید وارد دوره نوازندگی حرفه ای خواهید شد.

آموزش تار و سه تار چقدر طول می کشد؟

آموزش تار و سه تار چقدر طول می کشد؟

آموزش موسیقی مانند تمامی آموزش های مهارتی (مانند آموزش رانندگی) نیازمند تمرین می باشد طوری که آن حرکت می باید در ضمیر ناخودآگاه ذهن نقش ببندد و برای این امر شما هنرجوی گرامی می بایست روزانه بین نیم ساعت تا 1 ساعت تمرین داشته باشید و افزون بر این، آموزش موسیقی شامل درک تئوری لازم برای فهم کامل آن می باشد

چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟

چگونه درس های خود را با نت خوانی بصورت درست تمرین کنیم؟

توصیه ما در این زمینه به شما هنرجوی گرامی تار و سه تار اینست که برای آنکه ببینید با چه میزان زیبایی، نُت درس خود را نواخته اید، پس از آنکه آن نت را خوب تمرین نمودید، حتما و حتما آن را ضبط نمایید و ضبط شده نواخته خود را گوش دهید و آنگاه خواهید دید که چه میزان از گوش دادن نواخته خود راضی هستید!

ریتم چیست؟

بانک نت -۱

بخش عمده ای از احساس یک آهنگ در موسیقی، ریتم می باشد چه بسا آهنگ های بسیاری در آواز دشتی ( مانند آهنگ ای ایران اثر استاد روح الله خالقی) ساخته شدند که برخلاف آنچه که در موسیقی ایرانی دیده می شود که آواز دشتی غمگین است، اما این آهنگ در آواز دشتی ساخته شده و حس آن حماسی می باشد که دلیل این امر، ریتم آن می باشد.

چرا باید تئوری موسیقی یاد بگیریم؟

انگشت و سه تار

در گذشته آموزش موسیقی بخصوص موسیقی سنتی بصورت سینه به سینه از استاد به شاگرد انجام می شده است و در این روش صرفا شاگردانی که دارای استعداد بسیار خوب بودند می‌توانستند در مکتب استاد خود پرورش یافته و پیشرفت کنند و روزی خود به مرحله استادی برسند و دیگران از این هنر بی بهره می ماندند .
اما در عصر کنونی، این امکان بوجود آمده که شمار بیشتری از افراد بتوانند با یادگیری تئوری موسیقی و نت، از امکان ساز زدن بهره مند گردند ، که یا بصورت تکنوازی یا در گروه ها و ارکسترهای موسیقی شرکت نموده و ساز بزنند.

اهمیت اتود زدن در آموزش تار و سه تار

برای شروع آموزش موسیقی، کدام ساز مناسب تر است ؟

اگر بخواهیم تعریف جامعی از اتود داشته باشیم می توان گفت: تمرینی با فواصلی مشخص از نت ها مشخص که بطور ثابت در حال تکرار می باشد بگونه ای که دارای ریتمی ثابت هست اما سرعت آن می تواند از آهسته به تند، متغیر باشد و هدف از اجرای این گونه تمرین ها، بالابردن توانایی دست برای نوازندگی در سرعت های بالاتر ( خصوصا اجرای تکنیک هایی چون : تریل، تکیه های پشت سر هم، پاساژها و…) می باشد( مثلا جابجایی انگشت اول در پرده های نت های اصلی سیم اول از نت ر تا نت سل و برگشت آن ).

مضراب ریز چیست؟

استاد معین تند دست

در تعریف مضراب ریز بسیار گفته اند اما شاید بتوان گفت جامع ترین تعریف مضراب ریز بصورت زیر می باشد:

مضراب رفت و برگشت با دور ثابت و قدرت کافی که بصورت آبشاری بر روی سیم جاری شده باشد.

دقت به واژه آبشاری کنید! هدف از گفتن این واژه، اجرای مضراب رفت و برگشت ( راست و چپ ) بر روی سیم با هر سرعتی که بصورت بی اختیار جاری شود بطوری که به عضلات مچ و ساعد و حتی به ذهن تان فشاری وارد نکند.

آموزش مضراب زدن استاندارد بر روی سه تار چگونه است؟

انگشت و سه تار

در پاسخ به این سوال باید گفت که : انگشت مضراب هیچگاه بطور مستقل، تغییر جهت نمی دهد بلکه کل دست راست باید تغییر جا بر روی ساز دهد تا اینکه مضراب بتواند با گوشه مورد نظر خود به سیم برخورد نماید.

از جمله مشکلات هنرجویان در مضراب زدن بر روی سه تار، مضراب برگشت( مضراب چپ) می باشد که به همه سیم ها برخورد می نماید و اصطلاحا صدای ساز شلوغ می شود که در این باره هم باید گفت: شما باید جای قرارگیری استایل خود را بر روی ساز تغییر دهید تا با حرکت ثابت انگشت مضراب ( انگشت سبابه) بتوانید صدای دلنشین در هر دو مضراب رفت و برگشت ( راست و چپ) ایجاد نمایید