logo-setarhome

مضراب ریز چیست؟

چرا از اجرای مضراب ریز خود بر روی سه تار راضی نیستیم؟

آیا در آموزش سه تار خود کوتاهی کرده ایم؟

پاسخ در اینست که تقریبا بسیاری از هنرجویان علاقه مند به آموزش سه تار در درک اجرایی مضراب ریز دچار مشکل هستند چرا که با توجه به خاطره حس شنیداری خود که از آثار اساتید محترم شنیده اند، می خواهند مانند اساتید بر روی سه تار ریز بزنند غافل از آنکه مضراب ریزی که اساتید می نوازند حاصل تمرین های بیشمار می باشد و حال که ما در ابتدای راه هستیم نباید انتظار اجرای ریز با این کیفیت را در خود داشته باشیم.

تعریف مضراب ریز

در تعریف مضراب ریز بسیار گفته اند اما شاید بتوان گفت جامع ترین تعریف مضراب ریز بصورت زیر می باشد:

مضراب رفت و برگشت با دور ثابت و قدرت کافی که بصورت آبشاری بر روی سیم جاری شده باشد.

دقت به واژه آبشاری کنید! هدف از گفتن این واژه، اجرای مضراب رفت و برگشت ( راست و چپ ) بر روی سیم با هر سرعتی که بصورت بی اختیار جاری شود بطوری که به عضلات مچ و ساعد و حتی به ذهن تان فشاری وارد نکند.

چه کنیم تا بتوانیم بی اختیار ، مضراب ریز را اجرا کنیم؟

در اینجا 3 نکته بسیار کلیدی را به یاد داشته باشید:

  1. در این روش، ابتدا باید مطمئن باشید دستتان بر روی صفحه طوری قرار گرفته تا موازنه قدرتی مضراب های رفت و برگشت( مضراب راست و چپ ) برقرار باشد بی آنکه تلاشی برای ایجاد قدرت بیشتر برای بصدا در آوردن مضراب چپ داشته باشید.
  2. باید دقت کنید مضراب با سیم طول برخورد داشته باشد و به بیانی دیگر، نباید نوک مضراب با سیم برخورد کند و بلکه طولی از گوشه سمت چپ ناخن و یا مضراب باید با سیم برخورد کند تا بتواند قدرت لازم را ضمن سرعت منطقی اجرای ریز داشته باشید که این پارامتر ( قدرت مضراب ) نقش بسیار بالایی در کیفیت اجرایی مضراب ریز شما خواهد داشت.
  3. باندازه دو دقیقه و بصورت پیوسته مضراب راست و چپ را با شمارش کردن در ذهن بصورت ( 1-2) بخوانید تا زمان اجرایی مضراب های در پیوستگی اجرایی راست و چپ برابر باشند و این کار را به دفعات مختلف ( مثلا روزی 5 بار جداگانه و بصورت دو دقیقه پیوسته ) انجام دهید تا در ناخودآگاه شما نقش ببندد.

دقت کنید در تمامی مراحل تمرینات اجرایی، هیچ گونه فشاری بر عضلات دست و حتی ذهن تان وارد نگردد و اگر صدا در اجرای مضراب ریز بد بود، می باید جای دستتان را بر روی صفحه تغییر دهید تا به صدای دلخواه تان دست یابید.

2 اشتباه رایج در میان هنرجویان برای دستیابی به مضراب ریز:

  1. فشار عضلانی به دو انگشت پایینی مضراب برای سریع تر زدن مضراب راست و چپ
  2. کوتاه کردن دامنه انگشت مضراب برای رفت و برگشت جهت سرعت بخشی به اجرای مضراب

در هر دو حالت بالا، دست شما توانایی اجرای مضراب ریز در حد بیش از چند ثانیه را ندارد و با درگیری ذهن و عضلات، صرفا تلاش میکند تا بتواند برای چند ثانیه صدای مضراب ریز را در بیاورد و این کار در مرور زمان باعث آرتروز عضلانی شما خواهد شد.

در صورت هر گونه اشکال در این بحث، برای دیدن فیلم آموزشی، می توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

نکته پایانی

در پایان باید گفت، پارامتری که باعث نقش آفرینی و جذابیت اجرای مضراب ریز می گردد ، سرعت نیست و بلکه قدرت مضراب می باشد و دقت به این موضوع باعث میشود تا شما بتوانید مضراب ریز سه تار را با حس بنوازید و از آن لذت ببرید و در مراحل بالاتر نوازندگی هم بتوانید در فاصله های زمانی کوتاه هم از الگوهای تک ریز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد