چرا از اجرای مضراب ریز خود بر روی سه تار راضی نیستیم؟
آیا در آموزش سه تار خود کوتاهی کرده ایم؟
پاسخ در اینست که تقریبا بسیاری از هنرجویان علاقه مند به آموزش سه تار در درک اجرایی مضراب ریز دچار مشکل هستند چرا که با توجه به خاطره حس شنیداری خود که از آثار اساتید محترم شنیده اند، می خواهند مانند اساتید بر روی سه تار ریز بزنند غافل از آنکه مضراب ریزی که اساتید می نوازند حاصل تمرین های بیشمار می باشد و حال که ما در ابتدای راه هستیم نباید انتظار اجرای ریز با این کیفیت را در خود داشته باشیم.
در تعریف مضراب ریز بسیار گفته اند اما شاید بتوان گفت جامع ترین تعریف مضراب ریز بصورت زیر می باشد:
مضراب رفت و برگشت با دور ثابت و قدرت کافی که بصورت آبشاری بر روی سیم جاری شده باشد.
دقت به واژه آبشاری کنید! هدف از گفتن این واژه، اجرای مضراب رفت و برگشت ( راست و چپ ) بر روی سیم با هر سرعتی که بصورت بی اختیار جاری شود بطوری که به عضلات مچ و ساعد و حتی به ذهن تان فشاری وارد نکند.
در اینجا 3 نکته بسیار کلیدی را به یاد داشته باشید:
دقت کنید در تمامی مراحل تمرینات اجرایی، هیچ گونه فشاری بر عضلات دست و حتی ذهن تان وارد نگردد و اگر صدا در اجرای مضراب ریز بد بود، می باید جای دستتان را بر روی صفحه تغییر دهید تا به صدای دلخواه تان دست یابید.
در هر دو حالت بالا، دست شما توانایی اجرای مضراب ریز در حد بیش از چند ثانیه را ندارد و با درگیری ذهن و عضلات، صرفا تلاش میکند تا بتواند برای چند ثانیه صدای مضراب ریز را در بیاورد و این کار در مرور زمان باعث آرتروز عضلانی شما خواهد شد.
در صورت هر گونه اشکال در این بحث، برای دیدن فیلم آموزشی، می توانید بر روی این لینک کلیک نمایید.
در پایان باید گفت، پارامتری که باعث نقش آفرینی و جذابیت اجرای مضراب ریز می گردد ، سرعت نیست و بلکه قدرت مضراب می باشد و دقت به این موضوع باعث میشود تا شما بتوانید مضراب ریز سه تار را با حس بنوازید و از آن لذت ببرید و در مراحل بالاتر نوازندگی هم بتوانید در فاصله های زمانی کوتاه هم از الگوهای تک ریز استفاده نمایید.