logo-setarhome

آیا با روش آموزش آنلاین میتوان موسیقی ایرانی بخصوص تار و سه تار را یاد گرفت ؟

دراین باره باید گفت با توجه به پیشرفت های فن آوری امروزه تلاش بر این شده تا بصورت مجازی با استفاده از نرم افزارهای روز به آموزش موسیقی پرداخته شود.

چه بسا بسیاری از دوستداران موسیقی ایرانی که بخاطر شرایط زندگی خود، شامل ساعت کاری طولانی یا جغرافیای زندگی خود، از امکانات آموزش موسیقی ایرانی برخوردار نیستند بتوانند از این هنر سحرانگیز بهره مند گردند.

در بحث پیشین صحبت از این به میان آوردیم که در آموزش موسیقی ایرانی، اصل بر ارتباط ذهنی هنرجو با آموزگار خود می باشد تا بتواند در مسیر آموزش موسیقی پیش رود. حال برای این مقوله باید گفت در بحث آموزش آنلاین باید این ارتباط ( هرچند اندک ) بین هنرجو و آموزگار بوجود آید تا ادامه کار ممکن باشد که برای این امر، ذهن هنرجو باید خواستار آموزش به شیوه آنلاین باشد و همچنین با آموزگاری با تجربه کافی در این امر در عین شکیبایی در آموزش، کار کند تا اشکالات هنرجو را درک کند و به پیش ببرد.

مشکلاتی که ممکن است ایجاد گردند

مواردی که باعث می گردد این روش آموزش پاسخگویی مناسبی نداشته باشد بشرح زیر می باشد:

  1. سرعت اینترنت مناسب نباشد:

در این حالت صدا با تصویر ممکنست دچار ناهمخوانی گردند و اصطلاحا صدا از تصویر جلوتر باشد و امکان یادگیری وجود نخواهد داشت.

  1. آموزش صرفا با دی وی دی و یا سی دی باشد:

در این روش آموزش تار و سه تار، انگیزه هنرجویان از یادگیری بخاطر مواردی از جمله : گم شدن هدف از یادگیری درس و خطاهای موجود در هنرجویان که ممکنست به مرور بیشتر گردد بی آنکه هنرجو متوجه خطای خود گردد، توصیه میگردد با آموزگار خود بصورت چت تصویری در واتساپ یا تلگرام در تماس باشند و خطاها را بررسی نمایند تا در امر یادگیری دچار اشکال عمده و یا سردرگمی نگردند.

نتایج بدست آمده از تجارب آموزش

بنا به تجربه بدست آمده در روش آموزش آنلاین تار و سه تار به نتایج زیر جهت بهره مندی هنرجویان علاقه مند به این هنر با ارزش شدیم :

نرم افزارهای خوب در این روش آموزشی شامل اسکایپ و گوگل میت می باشند که امکان برگزاری کلاس بصورت آنلاین را بدون قطعی ( در صورت وجود اینترنت) فراهم میکنند.

از ویژگی های خوب اسکایپ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

فیلترینگ صداهای اضافی پیرامونی : صداهایی که با شدت صوتی و یا فرکانسی بیش از صدای شما باشد اگر بصورت ناگهانی واد شود توسط اسکایپ فیلتر میگردند

ضبط کامل کلاس آموزشی شما: از جمله ویژگی های خوب اسکایپ، ضبط کلاس شما همزمان با آموزش آنلاین می باشد. معمولا فیلمی که برای آموزش آنلاین، پس از کلاس برای هنرجو فرستاده میشود، جنبه عمومی برای همه هنرجویان داشته و قابل استفاده می باشد که اسکایپ این امتیاز را  به شما می دهد که کلاس مربوط به شما ضبط گردد بطوری که گویی فیلم آموزشی مخصوص کلاس شما را به شما خواهد داد.

درباره ویژگی های نرم افزار گوگل میت میتوان کیفیت عالی انتقال صدا و تصویر و همچنین ارتباط راحت برای دستیابی به کلاس آنلاین بر شمرد

پیشنهادات پایانی

در پایان، جهت بازدهی بیشتر کلاس های آنلاین، موارد زیر را بخاطر داشته باشید:

*حتما باید پس از پایان کلاس آنلاین، فیلم آموزشی آن جلسه برای هنرجو فرستاده شود تا مطالب آموزشی به شیوه ای خوب برای هنرجو یادآوری گردد.

* پیش از آغاز دوره کلاس آنلاین حتما فیلم آموزشی از معلم مورد نظر خود پیدا کنید و ببینید آیا ارتباط ذهن با مطالب آموزشی معلم حاصل می کنید؟ و در این صورت آموزش موسیقی را با معلم خود آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد