معلم موسیقی خوب کیست؟

آیا هر نوازنده خوبی معلم خوب هم می‌باشد؟

 برای پاسخ به این پرسش،  که

معلم موسیقی خوب کیست؟ در ابتدا باید توجه به این نکته داشت که از موسیقی چه می‌خواهیم؟

از موسیقی چه می‌خواهیم؟

اینکه نوازنده قوی شویم که بتوانیم در ارکسترال یا گروه‌های موسیقی برای کنسرت‌ها آماده شویم یا اینکه تا اندازه‌ای یاد بگیریم که اصطلاحا برای دل خود بنوازیم؟ آموزش-برای-شرکت-در-ارکسترال

کسانی که جزو دسته اول هستند باید به‌صورت دقیق و آکادمیک آموزش ببینند پس می‌بایستی پیش معلمی آموزش ببینند که از دانش موسیقی کافی که شامل دانش تئوری موسیقی و دانش موسیقی ایرانی) ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی (برخوردار باشد و همچنین تسلط کافی بر روی ساز زدن داشته‌باشد که با داشتن این موارد فنی و جمع آن با تجربه چندین ساله در آموزش، بتواند شما را به بهترین شکل ممکن راهبری نماید

. اما در رابطه با هنرجویان دسته دوم باید گفت: این دسته از افراد دارای روحیه‌ای احساسی بوده و در نتیجه باید معلم موسیقی، احساس ذهنی هنرجو بر روی ساز زدن را کاملاً درک کند و به بیانی از روانشناسی کامل هنرجویان برخوردار باشد و لازمه این امر آن استبرتی دل خودشان تا خود معلم در زمان هنر جویی خود، تجربه‌ای از این دست داشته‌باشد تا بتواند با درنظر گرفتن آنچه که ذهن هنرجو از ساز می‌خواهد را در قالب بهترین تمرین به هنرجو ارائه نماید تا هنرجو پس از قرارگرفتن در مسیر یادگیری، بتواند به سرمنزل مقصود خود دست یابد

. در این باره، استادان بزرگی چون نورعلی برومند گفته‌ اند: ذات موسیقی ایرانی بر پایه بداهه نوازی می‌باشد یعنی اینکه حتی نت دست باز سیم‌ها بر روی ساز از دو نوازنده مختلف می‌تواند با هم تفاوت داشته‌ باشد اما در موسیقی کلاسیک مثال در ساز پیانو هرگز این‌ گونه نیست.

 بنابراین می‌باید معلم موسیقی ایرانی، خود دارای احساس بوده و از نظر فنی و همچنین اخلاقی) افتادگی (هنرجو را به خود جذب نماید تا هنرجو از درون به استاد خود تاسی کند و بتواند با اشتیاق، ساز زدن را تمرین نماید و در راه پیشرفت قرار بگیرد. علاوه بر موارد گفته شده در بالا، معلم موسیقی باید با روش‌ های نوین آموزشی کامل آشنایی کافی داشته‌ باشد و به بیانی دیگر، مطالعه جامعی از کتاب‌ های مختلف آموزش موسیقی داشته و تجربه کافی در آموزش تمامی کتاب‌ها داشته‌ باشد

دانش موسیقی

 برای نمونه در بحث آموزش تار و سه‌تار، می‌باید مطالعه و تجربه آموزش در کتاب‌های آموزشی هنرستان و نیز استادانی چون: جلال ذوالنون، حسین علیزاده، کیوان ساکت را داشته‌باشد و با دیدگاه‌های آموزشی آنها آشنایی داشته‌باشد و اینکه بتواند درست تشریح کند که هدف از هر درس برای هنرجو چه می‌باشد؟ اگر تمرینی برای هنرجو تعریف کرده باشد اما هدف از تمرین برای هنرجو مشخص نباشد، ممکن است به‌مرور باعث گمراهی ذهن هنرجو گردد که در کجای مسیر پیشرفت گام می‌نهد؟

استاد و استعداد هنرجو

متأسفانه امروزه فراوان دیده‌می‌شود وقتی هنرجو روحیه اشتیاق و سرزندگی در تمرین را از دست می‌دهد، یا می‌گویند استعداد ندارید یا اینکه می‌گویند تصنیف کار کنید که این هم به‌گونه‌ای درجا زدن در آموزش موسیقی می‌باشد. بنابراین باید پذیرفت که اگر در جایی، هنرجو از راه آموزش موسیقی دور شده، تمامی اشکال در هنرجو) شامل بی استعدادی و یا وقت کم هنرجو برای تمرین ساز (نمی‌باشد و ممکن است آموزگار درس خود را بدهد بی آنکه به ذهن هنرجو توجهی داشته ‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله وگفتار کوشیدیم هرچند بصورت مختصر و کلی نکات مهم و کلیدی درانتخاب استاد موسیقی را برای شما یاد آوری نمایئم ، بنظر میرسد می‌توان نتیجه گرفت آموزش موسیقی هم مانند نوازندگی، یک حس می‌باشد که در نوازندگان مختلف، نسبت اینها با هم ممکن است فرق کنند .

 چه بسیار نوازندگان مشهورو حرفه‌ای عرصه موسیقی، که درعرصه آموزش هنر خودشان به دیگران متاسفانه نتوانسته اند مانند عرصه نوازندگی بدرخشند ودرراستای رشد وگسترش این هنرسحرانگیز، کاری انجام دهند.

بنابراین با توجه به اهمیت داشتن راهنما واستاد شایسته برای آموزش تمامی هنرها ، ضمن تاکید برضرورت بررسی و مشورت قبلی ، در خصوص ادعای برخی افراد نا آشنا به امر آموزش وهنر در نهایت امیدوارم بتوانید استادی مناسب و در خور را برای آموزش موسیقی بیابید و شاهد پیشرفت روزافزون شما در این هنرارزنده باشیم . باعث خرسندی است اگر ابهامی و انتقادی وجود دارد ما را مطلع فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد