تار یا سه تار
نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
عنوان های مقاله - برای شروع آموزش موسیقی، کدام ساز مناسب تر است؟

برای شروع آموزش موسیقی، کدام ساز مناسب تر است؟

تار یا سه تار؟

در پاسخ به مساله بیان شده در بالا بایستی گفت دو حالت برای هنرجویان علاقه مند وجود دارد

نوازندگی هر دو ساز را دیده یا شنیده و یا اینکه هیچ اطلاعی ندارد

در بخش نخست، اگر تار و یا سه تار را شنیده و یا از نزدیک برای شما نواخته اند، باید گفت با صدای کدام ساز ارتباط درونی بیشتری برقرار کرده اید؟ چونکه موسیقی بیان حالت درونی انسان می باشد و برای دستیابی به نتیجه مناسب در ساز، می باید تمرین روزانه داشته باشید و بنابراین باید حتما و حتما، سازتان را بسیار دوست داشته باشید تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

و اگر تا کنون هیچ اطلاعاتی درباره تار و یا سه تار ندارید و یا نشنیده اید، دقت به موارد زیر توصیه می گردد:

از نظر فیزیکی :

جثه کاسه تار بزرگتر از سه تار می باشد و وزن آن بیشتر است اما طول دسته هر دوی آنها به یک اندازه می باشد. ( مانند شکل )مقایسه تار و سه تار

بر روی کاسه تار، پوست با ضخامت نازک وجود دارد اما بر روی کاسه سه تار، صفحه چوبی ( معمولا از جنس چوب توت) قرار دارد.

از نظر نوازندگی:

حجم تولید شده از کاسه سه تار بسیار کمتر از تار می باشد اما نرمی صدای سه تار بیشتر است چون تار را با مضراب فلزی (برنجی) می نوازند اما سه تار با ناخن انگشت سبابه یا مضراب های با ضخامت نازک نواخته می شود و در نتیجه، در مضراب زدن سه تار، مواردی جزیی بیشتری پیرامون ظرافت در مضراب زدن باید بسیار رعایت شود تا صدا در عین آرام بودن، زیبا باشد که فیلم آموزشی این موارد را می توانید در سایت ببینید اما در تار، محدودیت هایی برای تمرین وجود دارد که به شرح زیر می باشد:

اگر در فضاهای کوچک آپارتمانی زندگی می کنید، بدلیل پرحجم بودن صدای تار، در طول بازه زمانی منطقی (تا ساعت 10شب) می توانید تمرین نمایید.

در صورت تغییر رطوبت هوا مانند بارندگی ناگهانی هوا، بدلیل جذب رطوبت توسط پوست تار، پوست از حالت طبیعی خارج شده و ممکن است خرک جابجا گردد که در این صورت باید از سیستم های کولر گازی استفاده نمایید.

از نظر آموزش:

هیچ تفاوتی در طول بازه یادگیری سه تار و یا تار وجود ندارد و تمامی کتاب های آموزش تار ، برای سه تار و یا برعکس قابل استفاده می باشند.

در پایان اینکه:

بر اساس تجربه نشان داده شده، افرادی که درون گرا هستند با حجم کم و لطافت صدای سه تار ارتباط بیشتری برقرار می کنند اما افراد برونگرا، با صدای تار نزدیکترند که در عین احساس بالا، مجلس افروز می باشد.

خرید ساز

اگر قصد خرید ساز دارید مشاوره رایگان کارشناسان ما را از دست ندهید

قابل توجه :

چنانچه دررابطه با خرید ساز ، یا کلاسهای آموزشی نیاز به مشاوره و تبادل نظر دارید، می توانید با شماره های مشخص شده  با کارشناسان مشورت نمایید.

همچنین ار طریق کانال های تلگرام و واتساپ که با شماره  تلفن همراه  09198064585 مرتبط می باشند می توانید با همکاران ما در زمینه موسیقی سنتی بویژه تار و سه تار مشورت تخصصی داشته باشید.

پیشنهاد می نماید از کتابهای رایگان سایت نیز بازدید بفرمایید

بنر کتابها

این موارد هم برای مطالعه و بررسی پیشنهاد میگردد