کدام جنس مضراب برای سه تار مناسب تر است؟

در مرحله نخست باید گفت بهترین مضراب برای سه تار نوازی، ناخن می باشد که در صورت شکستن و یا نداشتن ناخن به هر دلیل، می باید از عنصر اضافی که بر روی انگشت قرار می گیرد استفاده نمود. برای این موضوع دو مساله در نوازندگی مورد بررسی می باشد.

سایز مضراب :      اندازه مضراب باید به شکلی باشد که بر اساس پهنای انگشت سبابه، قابلیت قرارگیری زیر ناخن در دولبه مضراب را داشته باشد بگونه ای که نه چندان بزرگ باشد که هنگام مضراب زدن از زیر ناخن رها شود و نه آنچنان کوچک باشد که به انگشت سبابه ما فشار وارد نماید.نمونه-های-مضراب-سه-تار

پرداخت مضراب:    همانطور که در ویدیوی آموزشی در باره پرداخت ناخن می توانید ببینید ،توضیحاتی در رابطه با بهترین مضراب برای سه تار و  قسمت بالایی مضراب که می باید تخت باشد ( به مانند شکل ناخن در رشد طبیعی خود)  داده شده است

بنابراین، می باید مضراب های آماده در بازار طوری باشند که به شکل تخت در بالای خود طراحی شده باشند که در این میان، مضراب های فلزی با توجه به قابلیت انعطاف پذیری ، از این امر مستثنی می باشند و می توانید با مراجعه به ویدیوی آموزشی در این صفحه، شیوه پرداخت مضراب های فلزی را بیاموزید.

نکته حایز اهیمت در اینجا اینست که میزان پرداخت مضراب در قسمت بالایی باید به اندازه مناسب باشد تا اجرای مضراب ریز بر روی سیم زرد ( سیم دوم) سخت نباشد.

جنس صدای مضراب:

در حال حاضر با توجه به رشد صنعت ساخت، سه جنس مختلف مضراب سه تار در بازار موجود می باشند :

مضراب پلاستیکی، مضراب فلزی و مضراب شاخ

از نظر جنس صدایی، بهترین صدا با مضراب شاخ واقعی حیوانات حاصل میگردد لازم به توضیح است که این مضرابها اغلب با چرم و مخمل تزیین شده و روی انگشت دقیق می نشینند و بسیار روی انگشت نرم و راحت خواهد بود  ، در مرتبه بعد، مضراب های فلزی  هستند که با داشتن سیم های نسبتا سفت و محکم.

صدای تا حدودی مناسب و قابل قبول دارند و در نهایت مضراب های پلاستیکی که متاسفانه بسیار خشک می باشد و از این بابت استاندارد نمی باشند.

نتیجه:

تهیه مضراب سه تار براساس اولویت:

مضراب-فلزی-سه-تار

الف: مضراب شاخ واقعی با داشتن پرداخت درست در قسمت بالایی و سایز مناسب

ب: مضراب فلزی با داشتن سیم های سفت

امیدواریم که این مطلب در راستای رشد و شکوفایی هرچه بیشتر شما در زمینه آموزش سه تار مفید واقع شده باشد پیشنهاد می نماید از مطالب موجود در بخش مقالات سایت بخصوص نوشته های ۵ معیار مهم در روند آموزش تار و سه تار و چرا در خانه خود بهتر می نوازم  نیز دیدن و مطالعه بفرمایید و هر گونه پیشنهاد و یا انتقادی دارید از طریق تماس با کارشناسان مجموعه و یا درج در فرم موجود در صفحه تماس با ما منعکس بفرمایید