مرکز آموزش ، پژوهش و فروش تار و سه تار

نحوه نگهداری تار

نویسنده ... :   معین تنددست
نویسنده ... : معین تنددست
همه پست ها
فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)

نحوه نگهداری تار

 

در رابطه موسیقی سنتی و کلاسیک اساتید به تناسب تجربیات خودشان و بهره مندی از روشهایی که اغلب استید به شاگردان خود آموزش داده اند و سینه به یسنه منتقل گردیده است توصیه هایی رای نگهداری سازها نموده اند که بخشی از این موارد در خصوص ساز تار تقدیم می گردد امیدوارم که مفید واقع گردد.

از نگهداری ساز در محیط مرطوب جدا خودداری کنید .

– وجود رطوبت گیر ( سیلیکا ژل ) در داخل جعبه الزامی است . تعویض آن هر دو سال یک بار انجام شود و برای احیای سیلیکا ژل موجود در داخل کیسه ، آن را هر – سه ماه یک بار مقابل آفتاب قرار دهید.

–  از آویختن ساز بر روی دیوار خودداری کنید .

– دربرابر گرمای مسقیم ( لوازم حرارتی و تابش مستقیم نور خورشید ) نباشد .

بهترین مکان برای نگهداری ساز جعبه ی ساز می باشد .

– در فاصله ی بین کنسرت ها و تمرین ها بهترین مکان جهت گذاشتن ساز پایه های ایمن و جعبه ی ساز است.

– در مسافرت ها  نحوه نگهداری تار هنگام حمل ساز با وسایل نقلیه از چیدن اسباب و اثاثیه روی ساز خودداری کنید.

– استفاده از ساز مربوط و مختص نوازنده آن است . از فاش کردن رمز قفل جعبه ی ساز پرهیز کنید .

– تار را به هیچ عنوان در دسترس کودکان و در اختیار افراد آماتور قرار ندهید .

– در صورتی که به مدت طولانی ساز نخواهید زد ، جهت جلوگیری از چنگ شدن دسته کوک ساز را شل کنید. در نحوه نگهداری تار لازم است این موارد را کاملا رعایت نمایید تا همیشه صدای زیبای شما همه را غافلگیر نماید.

– از چسباندن مضراب بر روی کاسه تار بپرهیزید .

– برای تمیز کردن ساز از دستمال پارچه ای نرم و خشک استفاده کنید و در صورت اضطرار برای پاک کردن لکه ها از دستمال که رطوبت جزئی دارد استفاده کنید . از – به کار بردن حلال هایی مانند االکل ، تینر و مواد روغنی ( جهت جلا ) اکیداً خودداری کنید.

– مواد مورد استفاده در ساخت ساز از مواد طبیعی و آلی تشکیل شده ، جهت جلوگیری از آفت حشرات و موجودات ذره بینی وجود مقدار خفیفی از نفتالین الزامی است.

– قبل از نوازندگی دست هایتان را با آب و صابون شسته و خشک کنید . وجود چربی ، رطوبت و … انگشتان رنگ پرده ها را تغییر ، صدا دهی را مغشوش ، فرسایش و پاره شدن پرده ها و آلوده شدن روی دسته را تسریع میکند.

– سیم ها هر سه ماه یک بار تعویض شود .

– در صورت پاره شدن یکی از دو جفت سیم های زرد و سفید تعویض سیم به صورت جفتی باشد .

– شماره سیم های سفید و زرد به کار رفته برای شش سیم مطابق یکی از دو دستور زیر باشد :

الف – سفید اول و دوم 20 – زرد سوم و چهارم 22 – سفید پنجم 18 – بم 38

ب – سفید اول و دوم 18 – زرد سوم و چهارم 20 – سفید پنجم 18 – بم 34

از دستکاری کردن محل خرک و عوض کردن آن که سهم بسزایی در صدا دهی تار دارد پرهیز نمایید.

 

 

2 پاسخ

  1. من واقعا از تمامی زحمات شما بسیار و بسیار ممنونم . شما به تمامی جنبه ها و نکات بسیار مهمی در خصوص کلیات موسیقی توجه دارید . که به جرات می توان گفت افراد دلسوزی همچون شما دیگر وجود ندارد . شما تدریس سه تار و تار ( احتمالا ) دارید و وزن خوانی هم دارید و نت خوانی و سلفژ و پژوهش و مقاله و نت نویسی قطعات بزرگان موسیقی و… (شما عالی هستید) استاد عزیز از خدمتی که به موسیقی وطنمان ایران عزیز می کنید با تمام وجوداز شما تشکر و قدردانی میکنم
    من مدت خیلی کوتاهی خدمت جناب کیوان ساکت بودم ایشان شاید خوب و سریع ساز میزنند اما اصلا اخلاق درست ندارند و خیلی بد راجع به اساتید بزرگ مثل استاد کامل محمد رضا لطفی و … حرف میزنند . ایشان آن زمان یک کتاب نت و یک سری از قطعات را نواخته بودند و با چه اصراری به شاگردان می گفتند که حتما خریداری کنید و ببرید در کلاسهای سایر اساتید و …. بماند . آن وقت خود شما این همه کار و مطلب و زحمت کشیده اید که اصلا قابل قیاس نیست با برخی از اساتید . آن دوستان فقط دنیال شاگرد و نهایتا پول فراوان و … هستند . امیدوارم خداوند رزق و روزی ای پر برکت و حلال و تنی سالم و دستانی طلایی به شما عزیز عنایت بفرمایند.
    با عرض پوزش بسیار من یک انتقادی به شما دارم در جایی نوشته بودید که ساز تار چون صدای رسایی دارد به مجلس طرب و مطربی راه یافت ولی سه تار چون صدای کمتری دارد به محفل عرفا و … راه پیدا کرد . این حرف صحیح نیست و شپاز زبان شما نباید گفته شود . الان شما که سه تار می نوازید در محفل عرفا هستید؟ البته که بنده در خانقاه بسیار دیده ام که سه تار میزنند و تار هم میزنند اما کمتر . شما کتاب سال شیدا که استاد لطفی در چند جلد هست را خوانده اید یک مقاله ای راجع به طرب و مطرب ها نوشته اند که حتما بخوانید .

    1. جناب اقای معین تند دست اعلام داشتند
      با درود بر شما
      از بابت توجه شما به مطالب ارائه شده در سایت و ارائه نظرهای سازنده شما بسیار سپاسگزاریم. ما در ارائه مقالات برای شفافیت موضوع تلاش بر آن داریم که بیانی ساده داشته باشیم و جایی بیان از مطلق بودن موضوعی نداریم. برای مثال نگفتیم سه تار مطلقا در جمع عرفا نواخته شده بلکه بحث از عمومیت این موضوع در تقابل با ساز تار بوده که در قرن های گذشته سه تار بیشتر در محافل خصوصی نواخته شده نه در کنسرت ها!
      در پایان از شما نهایت سپاسگزاری را داریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *