moin-pic-1

نام ونام خانوادگی: معین تنددست
ساز تخصصی: سه تار و دلربا
شروع فعالیت هنری: از سال ۷۹
دوره های آموزشی گذرانده شده تا امروز:
۱-  دوره مقدماتی سه تارنزد جناب آقای صدر
۲-  دوره متوسطه سه تار نزد جناب آقای گلشن
۳-  دوره حرفه ای نوازندگی سه تار نزد استاد شعاری
دوره ابتدایی وزن خوانی نزد آقای بناکار
دوره متوسط سلفژ و درک ریتم نزد استاد کامران امید.


 سازهای مورد تایید را می توانید در این صفحه ملاحظه فرمایید

دیباچه: تار جلاالدین با تزئین اضافی

سه تار از جمله سازهای اصیل ایرانی است و با این که در محدوده جغرافیایی غرب آسیا سازهای هم خانواده سه تار با شکل و شمایلی نزدیک به وفور یافت می شود، امّا مشابه سه تار کنونی در نقاط دیگر این منطقه دیده نمی شود. به نظر می رسد که سه تار کنونی، روندی طولانی و تدریجی راپشت سر گذاشته است و در این زمان به شکل و صدا دهی کنونی رسیده است.
این ساز که در گذشته به “سه سیم” نیز معروف بوده است در حدود دو و نیم قرن پیش به دست درویش مشتاق علی شاه کرمانی دارای سیم چهارمی می گردد (سیم واخوان یا به نام مبتکر آن، “سیم مشتاق” – سیم سفید بین زرد و بم) که به دلیل نیاز به بهتر شدن صدا دهی- به رغم تناقض آشکارا با نام ساز- بدین صورت معمول و استفاده از آن مرسوم گردید.
بر خلاف تار که قابلیت اجرای هر دو نوع موسیقی سنگین دستگاهی و سبک مطربی را داراست، سه تار تنها به محفل عرفا و خواص و اهل موسیقی راه پیدا کرد و خصوصیت کم صدایی این ساز موحب راه نیافتن آن در موسیقی طرب و مطربی شد.

با توجه به سهولت ظاهری در یادگیری و نواختن سه تار، خصوصاً برای نوازندگان تار، این ساز به عنوان ساز دوم اکثر نوازندگان تار و حتی سازهای دیگر پذیرفته شد و این مسأله باعث شد تا شیوه صحیح مضراب زدن و تکنیک درست نوازندگی این ساز، کمتر مورد مطالعه و دقت قرار گیرد و بر این اساس، مشاهده می شود بسیاری از هنرجویان به رغم علاقه مندی وافر به این ساز خوش صدا، قادر به صداگیری مناسب از این ساز نمی باشند و در ادامه ناچار به برگزیدن سازی دیگر جهت ادامه راه موسیقی می شوند.

خانه سه تار در راستای شناساندن بیشتر این ساز،  با اهداف به شرح زیر در سال ۹۵ بنیانگذاری شده است:

  • برگزاری کلاسهای آموزش سه تار توسط اساتید باتجربه بصورت کاملا تضمینی.

  • دعوت از اساتید مجرب (نوازنده و سازنده) جهت برگزاری جلسات تخصصی درباره سه تار برای علاقه مندان با این ساز.

  • کم کردن فاصله میان سازنده و نوازنده جهت تهیه ساز مناسب برای هنرجویان از سازندگان بصورت مستقیم و بدون واسطه (در صورت تمایل هنرجویان می توانند ساز خود را با حضور سازنده مربوطه تهیه نمایند)

  • برگزاری جلسات با حضور هنرجویان علاقه مند برای آمادگی در گروه نوازی و جلسات گروهی برای همنوازی سه تار.