مرکز آموزش ، پژوهش و فروش تار و سه تار

مضراب شلال در نوازندگی تار و سه تار

مضراب شلال در نوازندگی تار و سه تار

نکته حائز اهمیت در اجرای مضراب شلال در نوازندگی تار و سه تار، در زمانبندی اجرای نت های “راست چپ راست چپ ” آن، در قطعات ضربی می باشد. برطبق نظر اساتید مانند حسین علیزاده( مراجعه به درس 110 کتاب دستور سه تار) و کیوان ساکت ( مراجعه به درس 13دفتر دوم بیایید تار و سه تار بنوازیم) زمان 3نت اول مضراب شلال باید برابر با زمان آخرین نت آن (که مضراب چپ می باشد) برابر باشد که اگر بخواهیم در قالب یک ضرب پا توصیف کنیم، می توانیم بصورت دو نت چنگ در نظر بگیریم که سه نت اول آن برابر با چنگ اول (تریوله دولاچنگ) و نت آخر (مضراب چپ) برابر با چنگ دومی باشد.

ردیف در موسیقی ایرانی

ردیف در موسیقی ایرانی

هر نوازنده موسیقی سنتی از مفهوم ردیف در موسیقی ایرانی ، و همچنین نواختن ردیف دستگاهی ( به شیوه ای که در این مقاله گفته شد) برداشتی از آن دستگاه دارد و بنابراین می باید حال درونی نوازندگان بزرگ موسیقی را گوش دهیم و حتی جمله های نواخته شده آنها را مانند خودشان کپی کنیم تا بتوانیم ذهن خود را از نوازندگی در دستگاه های مختلف بر اساس سبک های مختلف نوازندگان بزرگ ( اساتیدی چون : احمد عبادی، جلیل شهناز، حسن کسایی، محمدرضا لطفی، حسین علیزاده و…) پربار تر نماییم و در نهایت با دل خود بنوازیم.

پرده های تار و سه تار

پرده های تار و سه تار

اصولا پرده های تاری یا سه تاری، بصورت بسته بندی در بازار عرضه می گردد که هر بسته شامل سه رشته میباشد و مجموع طول این سه رشته در حدود 10 متر طول برای یک دست پرده بندی تار و سه تار می باشد که نازک ترین پرده برای پایین دسته ساز بوده و ضخیم ترین رشته برای بالادسته استفاده می گردد

کوک سیم های تار و سه تار

کوک سیم های تار و سه تار

از آنجا که در طراحی ساز های ایرانی، هر نتی باید بتنهایی دارای صدای زیبایی باشد بگونه ای که به صدای طبیعت نزدیک باشد، معمولا در اجراهای تکنوازی، اساتید در کوک سیم های تار و سه تار بر این باورند که فرکانس صدای آزاد سیم ها نسبت به دیاپازون ، دست کم نیم پرده کمتر باشد برای مثال اگر سیم اول باید براساس فرکانس صدای نت دُ و کوک شود، بر روی تار یا سه تار باندازه نیم پرده کمتر از نت دُو که همان نت سی باشد کوک می شود و بر همین اساس سیم دوم که نت سل باید باشد، بر اساس فرکانس نت سل بمل کوک می شود.

تئوری دستگاه های موسیقی ایرانی

تئوری دستگاه های موسیقی ایرانی

بدیهی است با داشتن دانش طبقه بندی گوشه های موسیقی ایرانی در ۳نوع مُدال، ریتمیک و ملودیک با در نظرگرفتن نت های شاهد و ایست هرکدام، دیدگاه ما نسبت به بداهه نوازی در هر یک بیشتر شده و می‌توانیم با درک بهتری بداهه نوازی نماییم.

دستگاه در موسیقی ایرانی

در موسیقی ایرانی

موسیقی ایرانی به ۷ دستگاه اصلی شامل شور ، ماهور، همایون ، نوا، سه گاه، چهارگاه و راست پنجگاه و همچنین ۵ آواز فرعی از دستگاه شور با نام های ابوعطا افشاری، بیات ترک، دشتی و بیات کرد و دو آواز فرعی از دستگاه همایون با نام های شوشتری و بیات اصفهان تقسیم بندی شده اند

۸ نکته مهم در نوازندگی

۸ نکته مهم در نوازندگی

مغز شما ماهرتر از زبان شماست و زبان شما ماهر تر از دست شما است. شما با گوش دادن به یک موسیقی در ذهن بسادگی می توانید با آن همراهی کنید و پس از آن با زبان خود می توانید با آن بخوانید. بنابراین اگر برای شما امکان دارد بداهه نوازی خود را ضبط کنید و سپس با موسیقی اصلی گوش دهید.

اجرای ریتم با ضرب پا

 اجرای ریتم با ضرب پا 

توجه بفرمایید همزمان با آنکه اجرای درست کشش ها را وزن خوانی می نمایید، می باید نت های مربوط به آهنگ تان را هم شامل شیوه مضراب زدن و انگشت گذاری و… بطور جداگانه تمرین بفرمایید تا ذهن در هر قسمت از تمرین قوی شده و حال پس از تقویت هر بخش از تمرین در ذهن تان می توانید از پس اجرای درس تان بر آیید.

چگونه بداهه نوازی کنیم؟

چگونه بداهه نوازی کنیم؟

بعضی از اساتید بزرگ موسیقی ایران، حال خود را با غزل و ادبیات غنایی چون حافظ، مولانا و… بیشتر درک می‌نمودند و به عمق ژرفای درون خود می رسیدند و پس از آن بر روی ساز خود جاری می کردند و بداهه نوازی می نمودند که از این جمله می‌توان به اساتیدی چون: مهدی خالدی، محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان اشاره نمود.
بنابراین حتی بسیاری از وقایع روزانه ای که هنرمند در زندگی خود در پیش رو می‌بیند از آن براحتی نمی گذرد و آن را با درون خود یکی نموده و با بداهه ای بر روی ساز خود، احساس خود را نسبت به آن بیان می نماید.